Musik – made in Aarhus

af John Christiansen, Jyllandsposten, 25.06.12

Aarhus fører sig godt frem på plademarkedet med klassisk musik. I øjeblikket er tre hovedaktører den unge domkirkeorganist Kristian Krogsøe, videre Aarhus Symfoniorkester og mere skjult for offentligheden lydteknikeren Claus Byrith.

I Aarhus er den franske orgelmester og komponist Maurice Duruflé (1902-1986), som er nærmest ukendt uden for Frankrigs stolte orgelverden, således fundet frem af domorganist Kristian Krogsøe. Danacord har udsendt et dobbeltalbum, som bør blive en succes ikke blot i Frankrig.

Orglet i Aarhus Domkirke klinger ideelt til Duruflés musik, en kombination af sart barok og symfonisk storladenhed.

70 minutters orgel

Krogsøe behersker 70 minutter med solo-orgelmusik, men hovedværket er en dødsmesse, som Duruflé komponerede to år efter Anden Verdenskrigs afslutning, uden at musikken skal opfattes som en skygge af krigens rædsler. Den er inspireret af den middelalderlige, enstemmige, gregorianske kirkesang, som Duruflé studerede i det franske kloster Solesmes.

Her fremelskes med musikvidenskabelig baggrund en sangstil, hvori man ikke kan fornemme taktstreger.

Den synges uden faste betoninger, og resultatet er en smidighed, lethed og luftighed, som også ofte høres i Duruflés egen musik.

Solister er Bo Skovhus, netop fyldt 50 år, og Randi Stene. Henrik Brendstrup spiller cellostemmen, og Carsten Seyer-Hansen dirigerer Aarhus Domkor og Vocal Group Concert Clemens.

Man har valgt at lade musikken klinge lidt fjernt i et stort rum. Det giver en speciel atmosfære.

(….)